معرفی پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت (SEI)
عزت نفس (حرمت نفس) به منزله ی بیان تایید یا عدم تایید فرد ، نسبت به خویشتن است و نشان می دهد که تا چه اندازه یک فرد خود را توانا ، ارزنده و پر اهمیت می داند. بنابراین به منظور فهم بهتر رفتار های فرد، شناخت ادراک یا عقیده ای که فرد در مورد خود دارد حائز اهمیت بسیار است.
به منظور ارزیابی عزت نفس، یکی از مقیاس های رایج، پرسشنامه ی عزت نفس کوپر اسمیت (SEI) است. شکل آموزشگاهی این مقیاس بر اساس بررسی گسترده ای درباره ی مبانی، استلزام ها و روابط متقابل عزت نفس فراهم شده است. اغلب موادی که در مقیاس گنجانده شده اند ، مواد تنظیم شده ی مقیاس راجرز و دیموند (1954) هستند ، اما مواد دیگری نیز به آنها افزوده شده اند. همه ی جملات به ترتیبی تدوین شده اند که برای کودکان از 10 سال به بالا قابل استفاده باشند.
پنج روان شناس به تقسیم بندی این مواد به دو گروه پرداخته اند، یعنی موادی را که منعکس کننده طراز بالای عزت نفس بودند و آنهایی را که طراز ضعیفی از عزت نفس را نشان می دادند. موادی که جنبه ی تکراری یا مبهم داشتند، یا آنهایی که دربارهی طبقه بندی آنها توافق وجود نداشت، حذف شدند. برای حصول اطمینان نسبت به این امر که کودکان می توانستند معنای جملات را به خوبی بفهمند، به آزمایش 30 کودک، به وسیله ی موادی که برگزیده شده بودند ، پرداخته شد.
این تحلیل امکان گزینش 50 ماده را که در ارتباط با بازخورد نسبت به خود در چهار قلمرو اجتماعی، خانوادگی، آموزشگاهی و شخصی بود، فراهم کرد. شکل نهایی مقیاس، در وهله ی نخست، در مورد 87 کودک (پسر و دختر) به کار بسته شد و بر این اساس تایید شد که هیچ تفاوت معنا داری بین دو جنس وجود ندارد. سپس در وهله ی دوم 1748 کودک از سطوح مختلف اجتماعی– فرهنگی، مورد آزمایش قرار گرفتند.
این نتایج نیز هیچ گونه تفاوت معنا داری را بین دختران و پسران نشان ندادند. اما گرایش به دست یابی به یک نمره طراز بالا از عزت نفس را برجسته ساختند. به عبارت دیگر، میانگین نمرات گروه مساوی 35 و انحراف معیار آن مساوی 9/6 بود. با مشاهده ی چنین نتایجی، یک مقیاس « دروغ» نیز ابداع شد.
این مقیاس شامل 8 ماده است که محتوای آنها آن چنان آشکارا مثبت یا منفی است که تردیدی در صداقت پاسخ ها باقی نمی گذارد(یعنی به سود آزمودنی نیست). نمره ی این مقیاس بیش از آنکه به عنوان نشانه ی دروغ تلقی شود باید به منزله ی شاخص بازخورد های دفاعی نسبت به تست، مورد ارزیابی قرار گیرد.
بنابراین مقیاس عزت نفس به منظور سنجش بازخورد نسبت به خود در قلمرو های اجتماعی، خانوادگی، آموزشگاهی و شخصی فراهم شده و یک مقیاس دروغ به آن افزوده شده است (کوپر اسمیت ، 1967).