شبیه ساز آموزشی جوشکاری کشور در استان بوشهر رونمایی شد

دسته بندی: اخبار سایت

1402/10/13
171
500
شبیه ساز آموزشی جوشکاری کشور در استان بوشهر رونمایی شد
شبیه ساز آموزشی جوشکاری کشور در استان بوشهر رونمایی شد

اولین شبیه ساز آموزشی جوشکاری کشور در استان بوشهر رونمایی شد.

به گزارش آزمونیا، عبدالمجید دراهکی بعد از ظهر شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: روش‌های مختلف جوشکاری یکی از مهارت‌های پایه و در عین حال فراگیر در بین کارآموزان فنی و حرفه‌ای است.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر افزود: از جمله صنایعی که از فرآیندهای جوش‌کاری بهره زیادی می‌برند، می‌توان به صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، فلزی، سازه و ساختمان، کشتی سازی و غیره اشاره کرد.

وی گفت: جوشکاری در تمامی زمینه‌های صنعتی جایگاه خود را پیدا کرده و به عنوان یک فرآیند کلیدی در تولید و ساخت و سازهای مختلف شناخته می‌شود.

وی یادآور شد: این حرفه مستلزم مهارت و دانش بالایی در زمینه‌های مختلف از جمله فیزیک، مواد و مهندسی بوده، همچنین آموزش جوشکاری به روش سنتی، شامل آموزش عملی در کارگاه جوشکاری است.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر بیان کرد: این روش آموزش دارای معایب متعددی از جمله خطرات ایمنی، هزینه بالای مواد اولیه، زمان بر بودن و محدودیت در تکرار تمرین‌ها است.

دراهکی بیان کرد: از آنجایی که جوشکاری و خدمات آن در زنجیره تأمین اکثر صنایع نقشی حیاتی دارد، ارتقا کیفیت آن مسیر ارتقا کیفیت در سایر صنایع را هموار کرده و سرعت می‌بخشد.

وی گفت: در کنار مزایای بسیار و غیرقابل انکار تحول دیجیتال در آموزش جوشکاری از بعد استفاده از تکنولوژی در بهبود و سرعت بخشیدن به فرآیندهای آموزشی که محدودیت‌های آموزش سنتی را کنار گذاشته و فرصت‌هایی جدید در خدمت آموزش فراهم آورده، شغل جوشکاری نیز ویژگی‌ها و اهمیت‌هایی دارد که بهبود آن تغییری ارزشمند در این فرآیند به وجود می‌آورد.

وی افزود: اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر با همکاری شرکت منشور گستران آوات از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر در پاییز ۱۴۰۲ اولین شبیه ساز جوشکاری MAG با تکنولوژی واقعیت مجازی را در کشور رو نمایی کرد.

وی گفت: شبیه سازی این فرآیند حیاتی با تکنولوژی واقعیت مجازی منجر به کاهش هزینه‌های مواد اولیه و مصرفی در فرآیند آموزش، بهبود سطح ایمنی و سلامت کارآموزان، بهبود کیفیت آموزش جوشکاری، افزایش شمار کارآموزان در واحد زمان بدون نیاز به تعدد مربی، دستیابی و ایجاد علاقه مندی هنرجویان خواهد شد و در بهبود این صنعت کمکی شایان خواهدداشت.

دراهکی درخصوص اهمیت فرآیند گفت : این شبیه ساز فرآیند کامل جوشکاری MAG را مطابق با استاندارهای فنی حرفه‌ای در نظر گرفته و قادر به کاهش هزینه‌های آموزش به ازای هر هنرجو تا ۶۰ درصد هزینه‌های جاری است.

وی ادامه داد: بدیهی است این امر منجر به گسترش فرصت‌های آموزشی برای تعداد بیشتری از هنرجویان و علاقه مندان به این حرفه خواهد بود که تأثیر آن را در آینده نزدیک در تأمین نیروی انسانی متخصص برای صنعت و آموزش خواهیم دید.

دراهکی افزود: با توجه به اینکه فرآیند اجرای کامل این پروژه در استان بوشهر و تحت نظارت مربیان توانمند این اداره کل متناسب با استانداردهای آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور پیاده سازی شده است و مربی جوش این استان به عنوان مشاور این پروژه درتیم تخصصی فرآیند نقش بسزایی داشته است.

ثبت نظر

نظرات ثبت شده